Förskola
Kommunen ser till att det finns barnomsorg.
Barnomsorg betyder att någon tar hand om barnen
när föräldrarna arbetar eller studerar.
Förskola är en sorts barnomsorg.
På förskolan får barnen lära sig olika saker.
De tränar också att samarbeta med andra.
Förskolan är till för barn mellan 1 och 5 år.
Förskolan är öppen på vardagar
oftast mellan klockan 6 på morgonen
och klockan 18 på eftermiddagen.
I kommunen finns en förskola som har öppet
på helger, kvällar och nätter
för föräldrar som arbetar då.
Föräldrarna betalar
för att barnen ska få gå på förskola.
Hur stor avgiften blir
beror på hur mycket pengar föräldrarna tjänar.
Om du tillhör den finska eller samiska minoriteten
kan du ansöka om att ditt barn
ska få ta del av förskoleverksamhet
på finska eller samiska.
Allmän förskola
Alla barn som har fyllt 3 år har rätt
att delta i förskoleverksamhet
i 15 timmar varje vecka.
Det gäller även om föräldrarna
inte arbetar eller studerar.
Allmän förskola kallas den rättigheten
och den är gratis för alla barn.
Så här söker du plats på förskola
Vill du söka förskoleplats till ditt barn
ska du göra det i god tid.
Ansök 4 månader
innan du behöver platsen.
Du kan ansöka via ett formulär på webbplatsen.
Länk till ansökan om plats på förskola på dagtid Länk till annan webbplats.
Om du eller ditt barn har skyddad identitet
ska du inte använda webbformuläret för ansökan.
Då vänder du dig istället till kontaktcenter 0660-880 00
så får du hjälp.
Behöver du ansöka om barnomsorg på nätter, kvällar och helger
kan du använda en e-tjänst.
Länk till ansökan om barnomsorg på kvällar, nätter och helger. Länk till annan webbplats.
Om du har frågor kring förskoleplacering
eller behöver hjälp för att göra din ansökan
kan du vända dig till kontaktcenter 0660-880 00.