Tjejkvällen drog mycket folk.

Purpleflag - ett viktigt steg för att bli Årets stadskärna

Tillsammans i Cesam arbetar näringsidkare, fastighetsägare och Örnsköldsviks kommun för att göra
stadskärnan ännu mer attraktiv. Sikte är nu på att bli Årets stadskärna igen och ett viktigt steg på vägen
har varit den Purple Flag- certifiering som Örnsköldsvik numera har.

Ända sedan starten 1998 har Cesam -Centrum i samverkan i Örnsköldsvik framgångsrikt arbetat för att stadskärnan ska bli ännu attraktivare. Ett ständigt pågående utvecklingsarbete som under åren lett till att Örnsköldsvik utsetts till Årets stadskärna 2001 och 2008 av föreningen Svenska stadskärnor. Siktet är nu inställt på att bli Årets stadskärna 2018 och arbetet är i full gång för att skapa förutsättningar för ännu bättre stadsupplevelser.

– Vår vision är att erbjuda ett levande centrum med mötesplatser som skapar puls för alla generationer och som bidrar till mångfald, där handeln och näringsidkarna driver långsiktiga och livskraftiga verksamheter. En viktig del i vårt gemensamma utvecklingsarbete har varit att få den Purple flag-certifiering som Örnsköldsvik fick i oktober i år, säger Anette Forsberg, centrumutvecklare på Cesam.

Purple flag är en kvalitetsmärkning av kvällsekonomin och som innebär att skapa förutsättningar för stadsbesökare att förena dags- och kvällsaktiviteter som ger en helhetsupplevelse och som skapar synergieffekter mellan olika aktörer i staden. En viktig del är att det skapas en trygg och samtidigt levande stad inte bara dagtid, utan även efter klockan 17. Oavsett om man väljer afterwork, utekväll eller bara en skön kvällspromenad längs butiksgator eller stadens parker.

Familjedag på Stora Torget

 – Vi vill erbjuda upplevelser som är tillgängliga för alla. Där besökare får förutsättningar att ta sig till stadskärnan för att delta i en aktivitet, som de sedan kan kombinera med ett besök på ett café eller restaurang och att de sedan kan ta sig hem igen. Goda exempel på där vi arbetat för att knutit ihop det hela tillsammans med olika aktörer, är Purple day och Tjejkvällen, säger Anette Forsberg.

 

Förutom att understryka betydelsen av att handla lokalt, så plussar Anette avslutningsvis lite extra för att vi ska följa det nystartade Instagramkontot cesamovik. Där förmedlar näringsidkarna en del av det roliga som händer och som kommer att ske på stan. Ett konto som ständigt får fler följare.


Instagram: cesamovik
Webbsida: www.cesam.nu

 

 

Text: Sven Alveryd

Foto: Håkan Nordström

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-887 57 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Malin Wedin