Om du klarar dig själv
och de flesta sysslorna hemma
kan du få enklare hjälp från kommunen.
Du kan få färdiglagad mat hemkörd till din bostad.
Du kan få ett trygghetslarm
så att du kan kalla på hjälp.
Du kan få en person som ringer upp dig varje dag
och hör efter om allt är bra.
Du kan få hjälp med att handla.
Du kan få hjälp med tvätt och städning.
Du behöver göra en ansökan till kommunen
för att få enklare hjälp i hemmet.
Du betalar en avgift till kommunen
för den hjälp du får.
Vill du ansöka om hjälp och stöd
ska du tala med en biståndshandläggare.
Ring kommunens kontaktcenter
på telefon 0660-880 00.
De kopplar dig till rätt person.
Ibland kan kontaktcenter hjälpa dig direkt
med ditt ärende.