Länk till startsidan

Rösta i val

Vart fjärde år är det allmänna val i Sverige.
Senaste allmänna valet i Sverige
hölls i september 2022.
Nästa allmänna val sker 2026.

Innan dess är det val till Europaparlamentet.

Val till Europaparlamentet

Söndag den 9 juni 2024
väljer vi vilka svenska politiker
som ska jobba i Europaparlamentet.
Det väljer vi för att Sverige är med
i den Europeiska Unionen.
Alla andra länder som är med i Europeiska Unionen
har också val till Europaparlamentet den dagen.
Namnet Europeiska Unionen brukar förkortas till EU.

Du ska ha fyllt 18 år
för att få rösta till Europaparlamentet.
Du måste också vara medborgare i Sverige
eller ett annat EU-land.

Allmänna val

Det är tre val på samma dag.
De valen gäller riksdagen,
regionen och kommunen.

I riksdagsvalet röstar du på det parti
som du vill ska styra landet.
I valet till regionfullmäktige
röstar du på vilka som ska styra Region Västernorrland.
Regionens största ansvarsområde gäller sjukvård.
I valet till kommunfullmäktige
röstar du på det parti som vill
ska styra Örnsköldsviks kommun.

Alla som har rösträtt
får ett röstkort i sin brevlåda.
Det skiljer sig lite mellan
vem som får rösta i de tre valen.
Här kan du se vad som gäller:

Rösträtt till riksdagen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste vara svensk medborgare.
Du måste bo eller någon gång i ditt liv
ha bott i Sverige.

Rösträtt till regionen och kommunen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste bo i kommunen eller regionen.
Du måste vara medborgare i Sverige,
något EU-land eller Island eller Norge.
Om du är medborgare i något annat land
än EU-länder, Island eller Norge
måste du ha bott i Sverige i 3 år
för att ha rösträtt till kommunen och regionen.


På valmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.
hittar du lättläst information om allmänna val. Länk till annan webbplats.